Słaba wola vs. Netflix. –aplikacja mobilna służąca do radzenia sobie z uzależnieniem od seriali

Anna Pielecka
ASP Katowice

Czego dotyczy projekt?

Narzędzie wspierające walkę z uzależnieniem od oglądania seriali. Aplikacja składa się z trzech części:
1. Świadomość (wiedza) – artykuły na temat uzależnień behawioralnych i innych pokrewnych tematów,
2. Wsparcie (metody) – porady, jak rozwijać pożyteczne nawyki,
3. Aktywności (wyzwania) – zestaw sprofilowanych czynności, które użytkownicy mogą wykonywać w oparciu o ulubione postacie serialowe; uświadamianie, że kompulsywne oglądanie może być równie szkodliwe i warto urozmaicać swoje zajęcia.

Dla kogo został stworzony projekt?

Zjawisko uzależnienia od seriali nie zna granic wiekowych, ale aby jak najlepiej sprofilować kanał informacyjno-komunikacyjny, skupiłam się na grupie studentów w wieku 19–25 lat. Jest to grupa wiekowa, w której statystycznie problem ten występuje najczęściej (potwierdzają to międzynarodowe badania Deloitte).

Jaki jest cel projektu?

Zwrócenie uwagi studentów na ich podejście do oglądania seriali telewizyjnych i pomóż im urozmaicić zajęcia w czasie wolnym. Nie chodzi o demonizowanie oglądania. Ważne są jednak umiar i samokontrola. Projekt stawia sobie za cel pomoc w odkryciu przyczyn potencjalnego uzależnienia, zadanie pomocnych pytań i wskazanie możliwości.

Co było motywacją do stworzenia projektu?

Rozmawiając o uzależnieniu od alkoholu lub narkotyków, czujemy, jak ważna jest to sytuacja. Kiedy jednak pada zdanie „jestem uzależniony od oglądania seriali”, rozmówcy najczęściej przytakują z uśmiechem, nie zdając sobie sprawy z niemal równie szkodliwych konsekwencji. Problem ten jest bagatelizowany przez społeczeństwo i nie prowadzi się na jego temat dialogu. Ponadto, w dobie rosnącego zapotrzebowania na platformy streamingowe, ryzyko uzależnienia od seriali wzrasta i dotyczy szerszej grupy osób.

Wartości dodatkowe

Nowość – niszowy, ważny temat; treści wcześniej niedostępne w języku polskim; przystępna forma (łatwe, niebanalne teksty, krótkie formularze i responsywność aplikacji); nacisk na badania w trakcie procesu; bibliografia projektu licząca blisko 100 pozycji z zakresu psychologii behawioralnej, UX, UI, socjologii i marketingu.

Autor:
Anna Pielecka