Rower w mieście – współczesne podejście do przewożenia bagażu

Krzysztof Nowak
PL, ASP Kraków

 Czego dotyczy projekt?

Skłabag jest modułowym, składanym bagażnikiem rowerowym. Został zaprojektowany w celu zwiększenia możliwości transportowych zwykłych rowerów, wpływając pozytywnie na ich użyteczność i chęć częstszego wykorzystania. Bagażnik posiada możliwość zwiększenia swojej objętości załadunkowej. Tworzy go główna platforma, dodatkowe doczepiane boczne platformy – skrzydła, generatywna struktura łącząca całość z rowerem oraz system pasków i sprzączek ułatwiający zabezpieczenie przewożonego bagażu.

 Dla kogo został stworzony projekt?

Głównym celem projektu, było stworzenie rozwiązania, które zachęci do częstszego używania roweru, jako środka transportu w mieście. Skłabag ułatwia i uatrakcyjnia przewożenie bagażu, dlatego wybór roweru staje się naturalnym w większości sytuacji. Umożliwia transport różnego rodzaju przedmiotów, jednocześnie zachowując zwrotność i kształtność roweru w przypadku jazdy bez załadunku. Rozwiązanie posiada miejski charakter i pozwala na bezpieczny oraz stabilny transport codziennego, a także niecodziennego bagażu.

Jaki jest cel projektu?

Głównym celem projektu, było stworzenie rozwiązania, które zachęci do częstszego używania roweru, jako środka transportu w mieście. Skłabag ułatwia i uatrakcyjnia przewożenie bagażu, dlatego wybór roweru staje się naturalnym w większości sytuacji. Umożliwia transport różnego rodzaju przedmiotów, jednocześnie zachowując zwrotność i kształtność roweru w przypadku jazdy bez załadunku. Rozwiązanie posiada miejski charakter i pozwala na bezpieczny oraz stabilny transport codziennego, a także niecodziennego bagażu.

 Co było motywacją do stworzenia projektu?

Motywacją do zajęcia się tą tematyką było dostrzeżenie problemu jakim jest zbyt duża liczba samochodów w miastach, ilość zajmowanej przez nie przestrzeni i produkowanych zanieczyszczeń. Jako użytkownik roweru na co dzień, obserwuję jego korzystny wpływ na zdrowie fizyczne, psychiczne oraz stan środowiska. Dodatkową inspiracją do pracy była lektura książki Jak rowery mogą uratować świat. Autor Peter Walker zwraca w niej uwagę na istotę roli roweru w mieście, a osobiste doświadczenia, oraz obserwacja innych użytkowników pozwoliły na wskazanie przewożenia bagażu jako istotnego obszaru do działania.

Wartości dodatkowe

Aluminiowa konstrukcja każdej platformy, pozwala na wydłużenie jej poprzez teleskopowe wysunięcie ruchomego elementu. Zależnie od potrzeb użytkownika, boczne skrzydła mogą być zamontowane w różnych konfiguracjach lub całkowicie zdemontowane. Podstawę stanowi konstrukcja powstała przez wykorzystanie projektowania generatywnego. Stelaż, dzięki zastosowanemu narzędziu wyróżnia oryginalna organiczna forma oraz zyskuje większą wytrzymałość, jednocześnie zachowując niewielką wagę. Dodatkową wartością jest również system regulacji bagażnika, pozwalający zaadaptować go do większości modeli rowerów.

Autor:
Krzysztof Nowak