Ruben Pater (NL)
jest projektantem graficznym w momencie, gdy więcej designu jest ostatnią rzeczą, jakiej potrzebuje świat. W poszukiwaniu etycznych alternatyw projektuje, pisze i uczy. Po uzyskaniu tytułu licencjata w dziedzinie projektowania graficznego, Ruben Pater pracował jako projektant dla różnych studiów w Holandii. Doświadczenie zawodowe skłoniło go do podjęcia studiów magisterskich w instytucie Sandberg w Amsterdamie, które ukończył w 2012 roku.
Jego praktyka łączy dziennikarstwo, aktywizm i projektowanie graficzne pod nazwą Untold Stories. Jest autorem dwóch książek na temat komunikacji wizualnej i projektowania: The Politics of Design (2016) i CAPS LOCK (2021). Obecnie mieszka w Barcelonie i wykłada w EINA University School of Design and Art, Elisava School of Design and Engineering oraz BAU College of Arts & Design w Barcelonie.
Przyszłość jest nudna; algorytmiczna estetyka kapitalistyczna
Dlaczego trendy w projektowaniu graficznym są coraz bardziej do siebie podobne? I dlaczego estetyka projektowania popada w wieczną nostalgię? Projektowanie jako zawód zawsze pozostawało w służbie zysku. Zmieniło się to, że wielkość jego produkcji można mierzyć w czasie rzeczywistym. Dostępność gotowego oprogramowania do projektowania i wizualnej sztucznej inteligencji, a wszystko to w oparciu o testy A/B, popycha projektowanie w stronę formy zautomatyzowanej produkcji obrazów na żądanie dla rynku, tworząc pętlę sprzężenia zwrotnego nostalgicznej nicości. Wykład ma na celu uwydatnić znaczenie humanistycznego, twórczego i społecznego aspektu projektowania w edukacji i praktyce.